marți, 1 iunie 2004

Sistemul

Suntem ca picati din luna.. acum inteleg de ce americanii iti sterg cu buretele trecutul o data ce ti-ai asumat rolul de emigrant. Caci aici nu conteaza nimic din ceea ce odata conta. Pentru ei Romania nu exista. Ai facut o facultate acolo, ai carnet de conducere, aveai un job (puteai fi fost presedintele tarii), aveai experienta in aia sau ailalta? Oh, cool!! Dar ..nu ne intereseaza! Cum ziceati ca va numiti? Eliescu! Oh, spell it, please! Aaiii-el-aii-ii-es-siii-iuuu! Aaa.. Romanians? Si casca niste ochi cit cepele si ne masoara cu atentie marita.. tot doua miini, doua picioare.. hmm.. si astia sunt la fel ca noi!?

Si nu conteaza pentru ca, intr-adevar aici e totul altfel, desi nu ar parea la prima vedere.

Totul a inceput inca din primele zile in care am umblat cu citeva mii de dolari in buzunare si nu vroia nimei sa ni-i ia!! Ei bine, incredibil de crezut, intr-o tara in care, in dreapta Tatalui sta Dolarul iar in stinga Credit Cardul, nu-ti ia nimeni banii daca nu ai ID, social security number ori driver license. Ori ceva care sa demonstreze ca intr-adevar existi! Faptul ca esti o aratare in carne si oase e foarte interesant dar nu concludent.

Drept pentru care primele actiuni ale noastre s-au indreptat inspre a demonstra Mamei America dar si noua insine ca existam. Ne-am agitat putin, am dat din coate si am adus dovezile necesare. Atita corespondenta cit am primit in ultimele 3 saptamini aici nu am primit in viata mea. Totul incepind cu scrisorile pe care noi insine ni le-am trimis. Caci asta e singura dovada necesara pentru a te socoti ca locuiesti la o anume adresa.. Simplu! Cred ca puteam sa-mi trimit eu insami mie insami o scrisoare de “bine am venit” chiar si la Casa Alba, atit vreme cit are stampila postei e in regula. Se trece pe ID.. Apoi corespondenta de la INS (Serviciul de Imigratie), de la banca, de la tot felul de insi si institutii.. uite ca de la domnul Bush n-am primit nimic pina acum! Ia sa ma duc sa-mi verific meilul!!

Oricum, o data demonstrata existenta noastra in sistemul in care ne-am nimerit si noi ca alti ametiti, ne-am lovit de noi probleme. Cash-ul! Creditul! Credit history-ul!

Suna periculor, trage-mi dobinda mai jos, vorba cintecului!

Ei bine aici daca platesti ceva, orice, cu o bancnota mai mare de 20$ se uita toti la tine ca la un traficant.. De-asta (sau de lene?!) aia micii si parfumati de cinta prin metrou prin Bucuresti, aici ar muri de foame caci poti stringe un munte de carti de credit de la neatentii care umbla cu posetele filfiinde dar nici 100$ intr-o zi de salariu..

Toti suntem foarte frumos clasati in dosare mici cu amprentele si semnatura si contrasemnatura pe coperta, cine trebuie stie cu exactitate ce numar port la pantofi si cite perechi mi-am luat luna asta, ce fel de salam maninc si cu cine vorbesc la telefon. Si asta datorita debit cardului pe care cu sudoare muncii mele si cu zestrea de la parinti l-am incropit. Deoarece credit card nu putem avea deocamdata.

Ca sa iti iei masina in rate trebuie sa demonstrezi ca ai fost cuminte, ai papat tot si ti-ai platit datoriile la timp. Daca n-ai avut datorii pina acum… hmmm.. that’s baaad! Asta inseamna ca Sistemul nu te cunoaste. Parintii ne-au invatat sa nu deschidem usa la straini! A avea datorii inseamna credit history! Cu cit ai mai multe datorii (platite!), cu atit esti mai interesant, cu atit se inghesuie toti sa-ti vinda diverse in rate. Dar, Dumnezeule, venim din Romania unde orice se poate rezolva! Daca nu poti tu, sigur gasim un prieten care are un prieten care stie pe cineva care are un credit bun si te poate ajuta.. Ca sa ne luam telefoane ar fi trebuit sa depunem un depozit de 500$ pentru fiecare (sa nu fugim fara sa platim..) asa ca noi avem telefoanele pe numele lui X, X are masina pe numele lui Y, Y are telefonul pe numele lui Z, Z are masina si telefonul pe numele nu mai stiu cui, Braila are masina pe numele unui prieten samd.. n-ati inteles exact? Nu-i nimic, nici noi! Important e ca atunci cind n-ai credit history se gaseste cineva pe numele caruia sa-ti faci actele.. asa o mina se spala pe alta: tu-ti faci treaba, celalalt isi face credit history! O simbioza perfecta!

Asta e Sistemul. Cu cit ai mai multe carti de credit in portofel, cu atit esti mai important. Nu conteaza costumul Armani, masina Ferrari sau casa cu piscina de pe malul lacului Michigan... Nu e nici o smecherie sa ai masini sau alte fitze, aici ar muri de ciuda si de plictiseala toti mustaciosii si valutistii in trening nou, Neki, cu lantul de aur peste tricou si cu ghiul pe degetul cu unghia aia de serveste inca drept solnita, cu jeepurile si cu mertanele lor cu tot, toate nu valoreaza un ban gaurit fara credit card.

Vinatoarea de credit history si credit card este, de fapt, sportul national preferat de Americani, toti dau din coate ca niste apucati si muncesc cite 12-14-20 de ore pe zi straduindu-se sa intre in gratiile Sistemului sa primeasca acest premiu pretios: un credit card baban, as un fel de medalie pentru merite deosebite in lupta cu consumerismul.

1 iunie 2004

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

I SUPPORT JACK

I SUPPORT JACK
View Dona Eliescu's profile on LinkedIn